Spil-hack: Matador

Matador er et af verdens mest solgte spil nogensinde, og der findes næppe et hjem, der ikke har en kopi. Men det er samtidig også et spil, der er udskældt for at være for ensformigt, og så trækker slutspillet ofte gevaldigt ud, fordi alle skal ruineres, før der er en vinder. Sådan lidt poppet, så plejer jeg at sige, at vinderen er fundet inden for de første 2-3 omgange på brættet, og så tager det to timer at finde ud af, hvem det var.

Nedenfor har jeg derfor samlet en lang række idéer til, hvordan spillet kan gøres mere interessant og levende:

  • Spil efter de officielle regler, ikke de regler, du engang har lært af en ven, der har lært dem af en ven, der… (you get it)
  • I stedet for terninger, rykkes via kort (#deckbuilding)
  • Spillerne får player cards/arketyper, der opsætter nogle forudsætninger for spillet, fx:
    • immunitet overfor ekstraordinær statsskat/fængsel
    • Forskelle i start-/”Du passerer Start”-beløb
  • Nye muligheder/egenskaber:
    • Betal for at slå igen
    • Bestikkelse for at komme ud (terningkast for tilfældighed, fx 1-2 bestikkelsen lykkes; 3-4-5 intet sker; 6 bestikkelsen opdages og fængselsopholdet forlænges x runder)
  • Tilføj ekstra “Prøv lykken”-kort, fx:
    • Fordømmelse fremtvinger salg af ejendomme.
    • Brandstiftelse nedbrænder hoteller
    • Naturkatastrofer ødelægger/fremtvinger salg af jernbaner og forsyningsselskaber
    • Ekspropriationsret fjerner grunde fra spillet
    • Ekstra renovationsafgift på alle bygninger for alle spillere: 150 kr for huse, 600 kr for hoteller.
    • Ekstra ejendomsskat på alle bygninger for alle spillere: 250 kr for huse, 1.000 kr for hoteller.
  • Afslut spillet når den første person er ude/går bankerot, eller når der opstår recession. Tilføj fx 2 recessionskort i “Prøv lykken”-bunken, der fremkynder recessionenstælleren. At lande på ekstraordinær statsskat (topskat?) kan også fremskynde recessionen, ligesom at hver gang nogen ejer alle grundene i samme farve og/eller når der bygges et hotel også kan. Recessionstælleren kan fx sættes til 15, 20 eller 25.
  • Sæt en win-condition på fx 100.000 kr i kontanter (“Først til 100…”)
  • Fri parkering giver ikke penge
  • Find på alternative (hemmelige) win conditions. Fx “Du vinder hvis du kun ejer 2 lilla og 3 gule grunde, og har minimum 10.000 kr”
  • Når en spiller lander på en fri grund, iværksættes en auktion med det samme, hvor alle kan byde ind. Ingen fordel til spilleren, der landede på feltet.
  • Når du har slået med terningen må du enten flytte det kun den ene terning viser, eller begge terninger tilsammen.
  • Slå med tre terninger, og udvælg de to, du ønsker at benytte til dit træk. Den sidste terning benyttes ikke.
  • Sæt en tidsbegrænsning på spillet. Den med mest værdi (penge + salgspris for grunde + bygninger) vinder
  • Brug en rondel til at foretage handlinger på brættet:
    • Slå for at rykke
    • Ryk et bestemt antal felter
    • Køb/Sælg
    • Træk et “Prøv lykken”-kort
  • Fordobl alle grundpriser på brættet. Dermed udløses auktionsmekanismen oftere.
  • Efter hver spillerrunde (ikke “rundt om brættet”-runde), udbydes en auktion over, i hvilken rækkefølge næste spillerrunde spilles. Den der vil betale mest, starter. Herefter næstmest etc.
  • Der slås med 10 terninger pr spiller, som spilleren herefter lægger (evt i prioriteret rækkefølge) i 5 par á 2 terninger. Dette er de næste 5 runders træk, spilleren må foretage. Når de 5 runder er ovre, slåes igen med 10 terninger, og systemet gentages.
  • Brug kort i stedet for terninger. Lav en bunke med kortene 2-12 og bland dem. Hver spiller tager 3 kort op på hånden, og når det er en spillers tur, benyttes et kort fra hånden. Det brugte kort lægges til side, og et nyt trækkes fra bunken. Når bunken er tom, opbruges kortene på hånden. Når hånden er tom, blandes bunken og der trækkes 3 kort pr spiller igen.
    • Denne kan evt. krydres med kort, der forbedrer/forværrer trækket. Jo flere af disse specialkort, spilleren har på hånden, jo færre kort kan spilleren have, der rent faktisk kan flytte brikken.
  • Der må ikke stå flere spillere på det samme felt. Spilleren, der ikke er plads til, kan fx stilles på feltet før, eller på feltet efter.
  • Ekstraordinær statsskat (topskat) sættes til 10% af spillerens værdi (også grunde/bygninger) hvis spillerens værdi er over gennemsnittet af alle spilleres værdi.
  • Køb opgraderinger til din brik, så du fx kan køre længere pr terningslag eller bremse op i specielle situationer.
  • Tilføj muligheden for gratis omslag 3 gange i spillet. Brug en eller anden form for token/brik som indikator for, hvor mange du har opbrugt.
  • Uddel grundene fra starten af, og brug interne handler/auktioner/bytte til at opsamle grunde. Gør det mere komplekst ved at holde kortene skjulte for modspillerne, så det bliver sværere at holde styr på, hvem der ejer hvilke grunde.
  • Fordel grundene fra starten af, og lad spillerne bestemme hvilke de vil købe inden spillet starter – ingen spiller må købe sig til et monopol (alle grunde i samme farve) i denne del af spillet. Dem, der ikke beholdes kan bortauktioneres. Dem der ikke bliver solgt, udlægges til almindeligt salg jf. regler om frie grunde. Overvej i den henseende et højere startbeløb.
  • Spilleren kan betale for omslag. Fx et fast beløb eller en andel af spillerens/feltets værdi
  • Når en grund udbydes i auktion, byder alle blindt. Hvis kun én spiller ønsker at købe, gennemføres handlen. Hvis mere end én spiller byder, sættes minimumprisen til højeste bud, og en ny, blind budrunde starter. Fortsæt indtil kun én spiller byder, hvorefter handlen gennemføres.
  • Efter hver runde/tur udbydes en grund i auktion. Højeste byder vinder.
  • Tvungne handler. Hvis en spiller tilbyder dig 3x grundens værdi, skal du sælge den til vedkommende. Dette gælder ikke, hvis du har alle grundene i den pågældende farve (monopol).
  • Forskudt start. Dividér 40 med antallet af spillere (afrund til nærmeste heltal) og placér spillerne med denne afstand (spiller 1 starter på “Start”). Spillerne må ikke interagere med deres startfelt/grund i første runde.
  • Forretning først. Inden spilleren kaster terningerne, skal alle forretningsmæssige øvelser foretages. Dvs. købe/sælge bygninger, pantsætning eller handler/byttehandler med andre spillere. Det eneste tidspunkt denne regel kan fraviges er, hvis spilleren står over for at skulle betale mere for husleje/skat/straf fra “Prøv lykken”-kort. I så fald må der sælges/pantsættes, men ikke byttes – og kun i en udstrækning, hvor der er nok penge til at dække betalingen (eventuelt lille overskud må selvfølgelig gemmes).
  • I stedet for “Gå til Start”-kortet, rykkes til nærmeste, frie grund. Hvis alle grunde er solgt, sker der ingenting.
  • I stedet for “Gå til Start”-kortet, rykkes til nærmeste, frie grund, der ryger direkte på auktion. Hvis alle grunde er solgt, sker der ingenting.


Udgivet

i

af

Tags:

Kommentarer

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.